Zarządzenia Ks. Dyrektora dotyczące funkcjonowania Szkoły
Poniższe zarządzenia dotyczą:
nr 1 - wszystkich ważnych obszarów obecnego (szczególnego) funkcjonowania Szkoły w czasie pandemii
nr 2 - szczególnych trybów nauczania w tym hybrydowego i zdalnego
Zarządzenie nr 1 / 2020 / 2021
Dyrektora Zespołu Szkół Towarzystwa Salezjańskiego w Rumi
z dnia 31 sierpnia 2020 roku
w sprawie sposobu realizacji zadań Zespołu Szkół w czasie epidemii.
Na podstawie art. 68 ust. 1 pkt 1 i 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
(t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.910) zarządzam, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa zasady funkcjonowania Zespołu Szkół Towarzystwa Salezjańskiego zwanego dalej „szkołą”, w roku szkolnym 2020 / 2021 na podstawie wytycznych MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020r. zwanych dalej „wytycznymi”.
§ 2.
Zadania administracyjne szkoły
- Sprawy administracyjne adresowane do dyrektora, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego należy kierować do sekretariatu szkoły w formie elektronicznej na adres sekretariat.slo@onet.pl , kontaktować się telefonicznie pod numer 58 771 31 22 lub bezpośrednio po telefonicznym uzgodnieniu sprawy, czasu i miejsca załatwienia jej w szkole.
- Dyrektor kontaktuje się z rodzicami i interesantami zdalnie, korzystając z poczty elektronicznej: e-mail na adres sekretariat.slo@onet.pl lub telefonicznie pod numerem 58 771 31 22, a także bezpośrednio na podstawie wcześniejszego ustalenia terminu spotkania.
§ 3.
Organizacja działalności dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej
- W szkole mogą przebywać osoby, u których nie ma widocznych objawów choroby wskazującej na infekcję dróg oddechowych. Do szkoły nie mogą przychodzić także osoby znajdujące się na kwarantannie. Rodzice / opiekunowie są zobowiązani poinformować szkołę o znajdowaniu się ucznia na kwarantannie.
- Na teren szkoły poza uczniami i pracownikami szkoły mogą wchodzić wyłącznie rodzice
i opiekunowie uczniów oraz osoby, których wejście zostało wcześniej uzgodnione
w sekretariacie szkoły. - Przy wejściu do szkoły oraz na stronie internetowej szkoły dostępne są plakaty informacyjne opracowane przez Ministerstwo Zdrowia zawierające pouczenia jak należy postępować w przypadku stwierdzenia objawów zakażenia, numery telefonów instytucji z którymi należy się kontaktować, a także wytyczne sanitarne dotyczące szkoły oraz komunikaty dotyczące organizacji pracy szkoły w czasie epidemii.
- Każda osoba wchodząca do budynku szkoły zobowiązana jest zdezynfekować ręce lub nałożyć jednorazowe rękawice ochronne jeśli takie posiada.
- Budynek szkoły został podzielony na trzy strefy (ucznia, rodzica, żywienia) oraz przestrzenie wspólne (korytarze, toalety, szatnie itp.) i dla każdej z nich ustalono odrębny reżim sanitarny.
5a. Oratorium jest strefą ucznia dla klas IV – VI SSP i przebywających tam z nimi pracowników szkoły. Dla pozostałych osób oratorium ma status przestrzeni wspólnej.
- W przestrzeniach wspólnych wszyscy zobowiązani są do zasłaniania ust i nosa maseczkami / przyłbicami itp.
- Pracownicy obsługi przydzieleni są do wykonywania zadań na stanowisku pracy
w jednej strefie wymienionej w punkcie 4. - W sanitariatach dostępne są plakaty prezentujące prawidłowe mycie rąk.
- W każdej sali zajęć znajdują się środki do mycia rąk.
- Po zakończeniu zajęć szkolnych, pomieszczenia szkolne i teren przynależący do szkoły sprzątają i dezynfekują wyznaczeni pracownicy obsługi.
- Uczeń, u którego występują objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych jest izolowany w sali nr 003 obok gabinetu pielęgniarki do czasu odebrania go przez rodziców/opiekunów.
11a. Następuje to po zawiadomieniu o zaistniałym przypadku sekretariatu szkoły przez nauczyciela prowadzącego zajęcia. Ucznia klas IV – VI do izolatorium odprowadza pielęgniarka a uczniów klas starszych przyprowadza inny uczeń z klasy. W obu wypadkach z zachowaniem koniecznego dystansu społecznego.
- Wychowawcy klas sporządzają wykaz danych kontaktowych rodziców/opiekunów którzy zapewniających szybką komunikację w przypadku zachorowania ucznia lub w przypadku stwierdzenia zakażenia w szkole.
- W zależności od poziomu zagrożenia epidemicznego zebrania z rodzicami mogą być prowadzone w formie zdalnej.
§ 4.
Strefa rodzica
- Pomieszczeniem, w których mogą przebywać rodzice i osoby postronne jest korytarz przed wejściem do sekretariatu szkoły.
- W pomieszczenia należących do strefy rodzica może przebywać nie więcej niż 5 osób.
- Opiekunowie i osoby postronne zobowiązani są do zakrywania ust i nosa oraz zachowania 1,5 m dystansu w stosunku do osób przebywających w tym otoczeniu.
- Każda z w/w osób wchodząca do budynku szkoły zobowiązana jest zdezynfekować ręce lub nałożyć jednorazowe rękawice ochronne.
- Na teren szkoły może wejść tylko jeden opiekun ucznia i przebywać wyłącznie w strefie rodzica. Oboje rodzice / opiekunowie przychodzą, gdy są zaproszeni / wezwani na spotkanie z Ks. Dyrektorem, wychowawcą, pedagogiem itp.
- Rodzić / opiekun umówiony wcześniej na konsultacje z nauczycielem zgłasza swoje przybycie w sekretariacie, gdzie prowadzony jest odpowiedni rejestr wejść. Następnie udaje się na umówione miejsce konsultacji.
6a. Jeżeli sekretariat już by nie działał w porze późniejszych konsultacji nauczyciel, który ją prowadził zgłasza o tym informację do rejestru następnego dnia.
- W pomieszczeniach należących do strefy rodzica wyznaczony pracownik obsługi nadzoruje przestrzeganie zasad określonych w ust. 2-4.
§ 5.
Strefa ucznia
- Pomieszczeniami strefy ucznia są sale lekcyjne, biblioteka i pomieszczenia dydaktyczne i szatnie hali sportowej.
- W pomieszczeniach należących do strefy ucznia poza uczniami mogą przebywać wyłącznie nauczyciele, wyznaczeni pracownicy obsługi i osoby wykonujące zadania zawodowe związane z procesem edukacyjnym na podstawie odrębnych przepisów.
- Uczniowie i nauczyciele w strefie ucznia nie mają obowiązku zakrywania ust i nosa jeśli zachowywany jest odpowiedni dystans.
- Obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (obowiązkowo po korzystaniu z szatni lub toalety), zasłanianie się podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.
- Wyposażenie sal zajęć szkolnych dostosowane jest do wytycznych a uczniowie mają przydzielone stałe miejsca przy stolikach.
- W miarę możliwości oddziały klasowe odbywają lekcje w tych samych salach.
- W celu uniknięcia nadmiernego gromadzenia się uczniów słówka poranne odbywają się w salach lekcyjnych.
- Uczniowie w czasie przerw międzylekcyjnych przebywają w pobliżu sali, w której mają odbywać zajęcia lub na świeżym powietrzu (patio, przestrzeń koło boiska i na boisku) a w razie potrzeby także w strefie żywienia.
9a. Uczniowie klas IV – VI jeśli przebywają tylko we własnym gronie nie muszą zasłaniać nosa i ust przebywając na przerwie koło swych klas lekcyjnych i w oratorium.
- Wychowawcy klas ustalają dla swojego oddziału szczegółowe zasady spożywania drugiego śniadania, zasad przechowywania podręczników i przyborów szkolnych.
- Zajęcia wychowania fizycznego odbywają się w miarę możliwości na powietrzu lub w hali gimnastycznej.
- Nauczyciele ustalają z uczniami szczegółowe zasady profilaktyki zakażeń odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
- Pracownicy obsługi wyznaczeni do stanowisk pracy w strefie ucznia, zobowiązani są do bieżącego nadzoru nad zachowaniem czystości w miejscach przebywania uczniów wg wytycznych dla szkół w części dotyczącej „higiena, czyszczenie i dezynfekcja pomieszczeń”, w wycierania miejsc najczęściej dotykanych przez uczniów bezpiecznymi środkami odkażającymi i dezynfekowania sanitariatów. Szczególną uwagę przykładają do odkażania sali informatycznej po każdych zajęciach lekcyjnych.
§ 6.
Agendy szkolne i zajęcia pozalekcyjne
- Uczniowie mogą korzystać z biblioteki szkolnej w wyznaczonych dniach i godzinach.
- W bibliotece jednocześnie może przebywać nie więcej niż 5 uczniów.
- Wypożyczone książki, materiały edukacyjne i czasopisma przechodzą kwarantannę przed kolejnym wypożyczeniem.
- Szczegółowe warunki organizacyjne i sanitarne korzystania z biblioteki, określa „Regulamin biblioteki szkolnej”.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów realizowane są
w grupach uczniów przebywających w tym samym czasie w szkole z uwzględnieniem zasad sanitarnych obowiązujących w strefie ucznia.
§ 7.
Strefa żywienia
- Pomieszczenia strefy żywienia są: stołówka w sali 005 i sklepik szkolny.
- Przy organizacji żywienia obowiązują dotychczasowe wymagania odnoszące się do zbiorowego żywienia dzieci i młodzieży a dodatkowo procedury szczególnej ostrożności dotyczące zabezpieczenia epidemiologicznego pracowników, a także podwyższone standardy obróbki produktów żywnościowych, dezynfekcji opakowań produktów i higieny stanowisk pracy.
- Stołówka należy do strefy żywienia a miejsca spożywania posiłków wyznaczone są z zachowanie dystansu społecznego 1,5 m.
- W miarę możliwości uczniowie na stołówce przebywają przy konkretnym stoliku w tych samych zespołach jak podczas zajęć szkolnych.
- W stołówce mogą przebywać wyłącznie uczniowie korzystający z posiłków i nauczyciele wyznaczeni do opieki nad uczniami w stołówce.
- Przed wejściem do stołówki uczniowie myją ręce.
- W stołówce dostępne są płyny dezynfekujące ręce i instrukcje dezynfekowania rąk.
- Wyznaczony pracownik obsługi podaje posiłki i odbiera naczynia, wyciera stoły i krzesła płynem dezynfekującym po każdej osobie spożywającej posiłek.
§ 8.
Postanowienia końcowe
- Pracownik, u którego występują widoczne objawy infekcji dróg oddechowych nie jest dopuszczony do pracy.
- W przypadku podejrzenia zakażenia COViD-19 u pracownika szkoły obowiązuje procedura działania zgodnie z wytycznymi.
- W przypadku stwierdzenia zakażenia COVID-19 u osoby, która przebywała na terenie szkoły zastosowanie mają wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego dostępne na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl, odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
- Nauczyciel przebywający na kwarantannie wynikającej z możliwego kontaktu z osobą zarażoną może kontynuować prowadzenie swoich zajęć w formie zdalnej uzgodnionej z Dyrektorem.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2020 roku
Poniżej pliki pdf z Zarządzeniem nr 1 i nr 2
Załączniki: